Wie nutzen Studierende Repräsentationen zur Komplexchemie?

 

Download

 

Literatur

  • Binnewies, M., Finze, M., Jäckel, M., Schmidt, P., Willner, H., & Rayner-Canham, G. (2016). Allgemeine und Anorganische Chemie. Berlin: Springer. 
  • Buckley, J., Seery, N., & Canty, D. (2018). A Heuristic Framework of Spatial Ability: a Review and Synthesis of Spatial Factor Literature to Support its Translation into STEM Education. Educational Psychology Review, 30(3), S. 947-972. doi:10.1007/s10648-018-9432-z 
  • Dickmann, T. (2019). Visuelles Modellverständnis und Studienerfolg in der Chemie – Zwei seiten einer Medaille. In H. Niedderer, H. Fischler, & E. Sumfleth (Hrsg.), Studien zum Physik- und Chemielernen (Bd. 286). Berlin: Logos. 
  • Dörner, D. (1976). Problemlösen als Informationsverarbeitung. Stuttgart: Kohlhammer. 
  • Gilbert, J. K. (2008). Visualization: An Emergent Field of Practice and Enquiry in Science Education. In J. K. Gilbert, M. Reiner, & M. Nakhleh (Hrsg.), Visualization: Theory and Practice in Science Education (S. 3-24). Springer. 
  • Göhner, M., & Krell, M. (2021). Was ist schwierig amModellieren? Identifikation und Beschreibung von Hindernissen in Modellierungsprozessen von Lehramtsstudierenden naturwissenschaftlicher Fächer. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 27, S. 155-180. doi:10.1007/s40573-021-00131-4 
  • Gurung, E., Jacob, R., Bunch, Z., Thompson, B., & Popova, M. (2022). Evaluating the Effectiveness of Organic Chemistry Textbooks for Promoting Representational Competence. Journal of Chemical Education, 99(5), S. 2044-2054. doi:10.1021/acs.jchemed.1c01054 
  • Kozma, R., & Russell, J. (2007). Students Becoming Chemists: Developing Representational Competence. In J. K. Gilbert (Hrsg.), Visualization in Science Education (S. 121-146). Dordrecht: Springer. doi:10.1007/1-4020-3613-2_15 
  • Kozma, R., Chin, E., Russell, J., & Marx, N. (2000). The Roles of Representations and Tools in the Chemistry Laboratory and Their Implications for Chemistry Learning. Journal of the Learning Sciences, 9(2), S. 105-143. doi:10.1207/s15327809jls0902_1 
  • Krey, O., & Schwanewedel, J. (2018). Lernen mit externen Repräsentationen. In D. Krüger, I. Parchmann, & H. Schecker (Hrsg.), Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung (S. 159-176). Berlin: Springer. 
  • Lohman, D. F. (1979). Spatial Ability: A Review and Reanalysis of the Correlational Literature. Stanford: Aptitude Research Project, School of Education, Stanford University. 
  • Mayring, P., & Fenzl, T. (2019). Qualitative Inhaltsanalyse. In N. Baur, & J. Blasius (Hrsg.), Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung (S. 633-648). Wiesbaden: Springer. 
  • Nitz, S., Ainsworth, S. E., Nerdel, C., & Prechtl, H. (2014). Do student perceptions of teaching predict the development of representational competence and biological knowledge? Learning and Instruction, 31, S. 13-22. doi:10.1016/j.learninstruc.2013.12.003 
  • Rau, M. A. (2017). Do Knowledge-Component Models Need to Incorporate Representational Competencies? International Journal of Artificial Intelligence in Education, 27(2), S. 298-319. doi:10.1007/s40593-016-0134-8 
  • Rau, M. A. (2018). Making connections among multiple visual representations: how do sense-making skills and perceptual fluency relate to learning of chemistry knowledge? Instructional Science, 46(2), S. 209-243. doi:10.1007/s11251-017-9431-3 
  • Schnotz, W., & Bannert, M. (2003). Construction and interference in learning from multiple representation. Learning and Instruction, 13(2), S. 141-156. doi:10.1016/S0959-4752(02)00017-8 
  • Stieff, M., Origenes, A., DeSutter, D., Lira, M., Banevicius, L., Tabang, D., & Cabel, G. (2018). Operational Constraints on the Mental Rotation of STEM Representations. Journal of Educational Psychology, 110(8), S. 1160-1174. doi:10.1037/edu0000258 
  • Yoon, S. Y. (2011). Revised Purdue Spatial Visualization Test: Visualization of Rotations (Revised PSVT:R). West Lafayette (Indiana): Purdue University. 

Kontakt

Sebastian Nickel

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Department Fachdidaktiken
Lehrstuhl für Didaktik der Chemie